Iskola TÁMOP-3.3.8-12/2-2012-0044
Legyen esélyed a jövőre!
logo
 

Megvalósított programok:

2013-2014

Várunk, gyere! – Iskolára hangoló hét

Idén az első osztályosokat nagy szeretettel és kitüntetett figyelemmel fogadták a Szalántai Általános Iskolában. Hogy a legkisebbeknek se legyen ijesztő a hatalmas iskolaépület, és a tanító nénik se legyenek idegenek az első napokban, iskolára hangoló héttel várták a leendő kisiskolásokat és szüleiket. A program az Új Széchenyi Terv keretében elnyert TÁMOP-3.3.8-12/2-2012-0044 kódszámú pályázatnak köszönhetően valósult meg, és igen sikeresnek bizonyult. Ibolya néni és Ica néni fogadta az aulában megjelent gyerekeket és szüleiket. A nap bemutatkozással és ismerkedős játékokkal folytatódott, majd a csöppségek bejárhatták az iskola épületét. Végül szabadon – persze felügyelet mellett – folyhatott a játék az iskola udvarán, a játszótéren és a tornateremben is. A hét során a könyvtárral is megbarátkozhattak az apróságok, ahol Edit néni fogadta őket tárt karokkal, és vezette be a társaságot a könyvek birodalmába. A könyvtárban Ica néni A bagoly és a holló című mesével ajándékozta meg a gyerekeket, majd Ibolya néni segítségével a kézműves foglalkozáson ki-ki elkészíthette a maga bagoly bábját. A mesékből persze jutott a többi napra is, a kicsik többek között megismerhették az alma meséjét. Az ügyes kezű gyerkőcök pedig macit készítettek. Az iskolára hangoló héten megtanult körjátékok azóta is népszerűek, akárcsak a mondókák.

     

Az iskolára hangoló hét programja a Baksai Általános Iskolában:

1. nap Hétfő

9.00 – 9.30: Tanulók és szüleik fogadása, gyülekező.
Az igazgatónő rövid köszöntője, majd bevonulás az első osztályos terembe. A szülők és a gyerekek tetszés helyet foglalnak. Rövid bemutatkozás, ismerkedés.

9.30 – 10.00:  Az iskola épületének megismerése, bejárása.
Balesetmegelőző beszélgetés: Balesetmentes közlekedés a folyosókon, az udvari játékok balesetmentes használata. A mosdók helyes használatának megbeszélése. (óvodai-iskolai mellékhelyiségek különbségei)

10.00 – 10.30: Kötetlen játék az iskola udvarán, játékok felfedezése, helyes használata.

10.30 – 11.00: Tízórai az iskola ebédlőjében.

11.00 - 11.30: Szabad rajzolás a tanteremben.
Téma: Mi tetszett legjobban az iskolában!
 
A rajzokra a tanulók az óvodai jelüket rajzolják rá. Ezekkel a rajzokkal díszítjük az osztálytermet és másnap reggel mindenki megtekintheti a gyerekek munkáit egy kis kiállítás keretében.

11.30 – 12. 00: A napi események összefoglalása, megbeszélése. Összepakolás, elköszönés.

2. nap Kedd

9.00 – 9. 30: Gyülekezés az első osztályos tanteremben. Reggeli köszöntő dal tanulása:
„Jó reggelt, itt a tej, öltözködni kell, olyat álmodtam az éjjel, hogy is mondjam el. Szánkóztam Afrikában, csúszkáltam a Szaharában, Párizsban másztam én a jéghegyekre fel.
Jó reggelt itt a tej, öltözködni kell, szerbusz paplan, szerbusz párna váljunk gyorsan el.”

 9.30 – 10.00: Játéktanulás az udvaron: Körjátékok, barátkozós játék, fogójátékok.

10.00 – 10.30: Festés az osztályban: Téma: Nyári kép

10.30 – 11.00: Tízórai az iskola ebédlőjében.

11.00 – 11.30: Az iskola könyvtárának a meglátogatása.
A könyvtár rövid bemutatása, mesekönyvek nézegetése, lapozgatása. Egy rövid mese tanítói bemutatása.

11.30 – 11.45: Előkészítő feladatok megoldása. Vizuális észlelés fejlesztése.

11.45 – 12.00: Csomagolás, rendrakás, elköszönés.

 3. nap Szerda

9.00 – 9.30: Gyülekező az osztályteremben. Az előző nap tanult reggeli köszöntő ismétlése.
Játékos átmozgató, utánzó gyakorlatok végzése:

1.
 
„Sorba fel kell állni kis magyarok. Lökni előre a karotok! Most fel az égbe most meg le, csípőre téve végezd be.”
2.
 
„Nagybajuszú rendőr bácsi utcasarkon áll, jobbra néz és balra néz és közben szalutál… 

9.30-10.30: Játékos sorversenyek a tornaszobában.
Csoportalakítás – névválasztás
1. Zsákban ugrálás
2. Békaügetés
3. Indiánszökdelés
4. Karikában bujkálás
5. Vizi pisztollyal célba lövés
6. Erőgyakorlat – Medicinlabda kitartás
7. Kúszóverseny
8. Bölényvadászat – célbadobás
9. Szabadulási verseny
10. Gyorsasági futóverseny

10.30 – 11.00: Tízórai az ebédlőben.

11.00 – 11.30: Közeledik az ősz. „Ősztündér” színezése, zenehallgatás.

11.30 – 12.00: A három nap alatt szerzett élmények megbeszélése, elkészült munkák kiosztása. Csomagolás, rendrakás, elköszönés.



Jó, hogy itt vagy…” 1. osztályosok beavatása

A Szalántai Általános Iskolában szeptember 6-án rendeztük meg első osztályosaink számára e programot.
A játékos daltanulást ("Messze száll a fecske...") követően Macskacicó meséjét hallgatták meg kisdiákjaink. A próbatételek megbeszélését követően került sor a bátorságpróba meghirdetésére. A csapatalakítás után a tornateremben zajlott az izgalmas verseny, melyben az a csapat győzött, amelyik legtöbb pöttyöt gyűjtötte katicabogarára.

Próbák:

-          átkelés akadályok fölött: ”hegyen-völgyön át”: átkelés zsámolyok, ugrószekrény, stb. fölött.

-          a sötétség legyőzése a „barlangban”: bekötött szemmel átmászás a „barlangon”

-          öreganyó segítése a rőzsegyűjtésben: szétszórt hurkapálcák gyűjtögetése

-          kiesett madártojások visszahelyezése a fészekbe: bordásfalra felkötött hálóba kislabdák felszállítása

-          az óriás szájába beletalálni: célba dobás labdával karikába

-          átkelés a folyó feletti keskeny hídon: felfordított padon egyensúlyozva átkelés

-          barckoba: állatfelismerés jellemzők alapján

 

Az izgalmas verseny után a kézműves foglalkozáson fényképezőgépet hajtogattunk, majd mint „bátor iskolások”, örömmel vették át tanulóink megérdemelt ajándékaikat.

A Baksai Általános Iskolában 2013. december 9-én került sor a programra:

Helyszín: elsős tanterem, tornaszoba

1.  Daltanulás: Ember, ember, december….ppt-vel

Helyszín: Tanterem

2.  Mesehallgatás   - „A karácsonyfa története” -  a mese értelmezése, próbatételek megbeszélése

Helyszín: Tanterem

3.  A „bátorságpróba” meghirdetése

Helyszín: Tornaszoba

A két csapat megalakítása

Pontozás: Mikulás sapkába kislabdák gyűjtögetése (annyi labda, ahány pötty)

4.  Próbák:

-          átkelés akadályok felett: átmászás zsámoly és pad fölött

-          a sötétség legyőzése a „barlangban”: bekötött szemű társ végig vezetése a bóják között

-          „öreganyó” segítése rőzsegyűjtésben: szétszórt hurkapálcák összegyűjtése adott idő alatt

-          kiesett madártojások visszahelyezése a fészekbe: bordásfalra felkötött hálóba kislabdák szállítása időre

-          beletalálni az óriás szájába: célba dobás labdával karikába

-          átkelés a folyó feletti keskeny hídon: felfordított padon végig sétálás egyensúlyozva

-          állatos találós kérdések (csapatonként 4 kérdés)

5.  Kézműves foglalkozás: fenyőfa készítése papírból, színezés, vágás, összeillesztés

6.  Ajándékozás

Emlékezetes, hangulatos délutánt töltöttünk együtt. Ez a program biztosan beépül iskolánk hagyományos programjai közé.

 



Felsős vagyok!

A Szalántai Általános Iskola 5. osztályos tanulói a "Felsős vagyok" program keretében a tanév elején több foglalkozáson vettek részt. A gyerekek elmondták tanulási szokásaikat, a felsőben tapasztalt újdonságokat, a bejövő új tantárgyak nehézségeit.
Megbeszéltük a helyes tanulási technikákat, melyeket később gyakoroltunk is. Közösségépítő játékokat  játszottunk, tréfás matematika, magyar és történelem feladatokat oldottunk meg.
Eljátszottunk néhány általuk ismert történelmi eseményt.

     

A Baksai Általános Iskolában zökkenőmentes folyamat biztosítása érdekében, hogy az alsó tagozatból kilépő gyerekek felkészültek legyenek a felső tagozat követelményeire, programot dolgozott ki, melynek része a szeptemberben e pályázat keretében megvalósult két részből álló „Felsős leszek” projekt.

Szeptember:

·   Osztályfőnökök (alsós-felsős) információcseréje

·  Első nap (osztályfőnöki óra- osztályfőnök bemutatkozása-személyes információk; gyerekek bemutatkozása - amit még ők sem tudtak eddig egymásról; személyi változások - elment, érkezett tanulók; a házirend ismertetése - „felsős szempontok” kiemelése; az iskola épületének ismerete, szaktantermek)

·   Első hét (osztályfőnöki óra: önismereti és közösségformálási játékok; tanárok bemutatkozása- követelmények ismertetése)

·   Tanulás a tanulószobán (Az önálló tanulás feltételeinek megteremtésére való törekvés, szokások kialakítása)

·   Szülői értekezlet (pl. bemeneti kérdőív, pl. előzetesen bemért kérdések alapján a válaszadás, tanulás-módszertani teendők megbeszélése)

·   Tanulás-módszertani feladatok (önismereti és közösségformálási játékok, tanulás-módszertani kérdőív – bemeneti)

·   Felavatási szertartás – (játékos verseny jellegű avatási szertartásapró ajándék az iskolától „Felsős lettem”- matrica)

Folyamatosan egész évben:

·   Iskolai programokon való részvétel

·   Közös osztályprogramok

·   Szülői értekezlet

·   Fogadó órák

 Tanév vége:

Kimeneti kérdőív gyerekeknek, szülőknek (elégedettségi kérdőív)

Pályaválasztás

Az idei tanévben a nyolcadik osztályosok pályaválasztásához sok segítő információhoz juthattak az érintettek a Szalántai Általános Iskolában.

Intézményünkbe látogatott több középiskolákat népszerűsítő "előadócsapat" is. A Ghandi Gimnáziumból pedagógusok meséltek a náluk folyó oktatásról, a Radnóti Szakközépiskola pedig volt szalántai diákokat küldött, hogy kedvet csináljanak az ottani diákélethez. Több iskola e-mailben vagy prospektusokban tájékoztatta a gyerekeket és szüleiket a lehetőségekről.

Reichmesz Ádám pályaválasztási tanácsadó két alkalommal is ellátogatott Szalántára, hogy mindenki a számára legjobb döntést hozhassa meg. Segített a diákoknak önmaguk megismerésében, erősségeik feltérképezésében is.

Október 11-én a nyolcadikosok Pécsre utaztak, ahol részt vettek a Pályaválasztási kiállításon. Itt egy helyen, a Szivárvány Gyermekházban állított ki a legtöbb középiskola, s a száraz tájékoztatáson kívül kóstolókkal, bemutatókkal, vetélkedőkkel, interaktív játékokkal tették érdekessé és színessé ezt a programot.

Természetesen ebben a tanévben is sor került a pályaválasztással, továbbtanulással foglalkozó szülői értekezletre, ahol a szülők informálásában, segítésében az osztályfőnökön kívül az iskola igazgatója és helyettese is részt vett. Az értekezlet időpontja 2014.01.20. volt.

Pályaválasztási programok a Baksai Általános Iskolában:

Októbertől az iskolák meghirdették nyílt napjaikat. Ezeken a tájékoztatókon minden tanulónk részt vett. Baksára, a 8. osztályba látogatott néhány középfokú intézmény tanára, illetve volt tanítványaink is reklámozták új iskolájukat.
A Gandhi Gimnázium, a Sellyei VM DASZK, a Villányi Szakmunkásképző szakmai ismertetést nyújtott.
Néhány éve végzett tanulónk, Magyar Bálint a Pollack Mihály Szakközépiskoláról tartott ismertetőt.
Előzetesen pályaválasztási plakátokat készítettünk:
Az egyiken a középfokú iskolák nyílt napjainak időpontját szedtük csokorba, a másikon pedig nyolcadikosaink jövőbeli terveit örökítettük meg.

Október 19-én Mi a pálya? címmel Pályaválasztási Kiállítás és Szakmabemutató nyílt Pécsett az Ifjúsági Központban. A rendezvényen több mint 30 középfokú iskola mutatkozott be. Az iskolák tanárainak és diákjainak segítségével ízelítőt kaptunk az intézményekben folyó munkáról. Az érdeklődők gyakorlatban is kipróbálhatták kézügyességüket egy-egy anyag megmunkálásával. Néhányan pályaválasztási totót töltöttek ki. Végül az Angster József Szakmunkásképző gyakorló műhelyében fejeztük be látogatásunkat. Sok hasznos információhoz jutottunk.

Novemberben két baksai üzemlátogatáson vettünk részt.
Báthory István esztergályos és műanyag feldolgozó műhelyében, és a Schmidt und CO. Kft gyógynövény üzemében. (nov. 20.; nov. 22.)

Báthory István műanyag lombseprőt és hólapátokat gyárt.
A Schmidt und CO. Kft üzemében gyógynövények feldolgozása, csomagolása folyik. Mindkét helyet működés közben láthattuk.

Tanulóinknak nagy élmény volt a munkafolyamatokat közelről részletesen látni. Kérdéseikre készségesen válaszoltak mindkét helyen.



"Ciki cigi" program

Minden év novemberének harmadik csütörtöke a „Ne gyújts rá!” világnap. Ezen a napon felhívják a dohányosokat, hogy egy teljes napig ne gyújtsanak rá. A dohányzás abbahagyása komoly döntés és nagy kihívás mindenki számára, azonban ez az egyik legfontosabb lépés annak érdekében, hogy egészségesebben éljünk.

A Szalántai Általános Iskolában a világnaphoz kapcsolódva a védőnői hálózattal karöltve „Ciki cigi” mottóval rajzpályázatot hirdettünk iskolánk tanulóinak. Számos pályamű érkezett. A munkák elbírálásakor figyelembe vettük a tanulók véleményét. Mindenki szavazhatott a három „legjobb” rajzra.

A legsikeresebb pályázók diáktársaik előtt vették át ajándékaikat:
I. díj:
Isgum Kitti 7. osztály
II. díj: Orsós Zsolt 6. osztály
III. díj: Divják Márta 6. osztály és Kis János 7. osztály
Különdíjasok: Keresztesi Bianka 2. osztály
                      Kis Vanessza 3. osztály
                      Memovic Emir 3. osztály

     

"Ciki cigi" projekt megvalósítása a Baksai Általános Iskolában:

Meghirdettük a gyerekek között, hogy egy délutáni elfoglaltságként közös beszélgetésre hívjuk őket. Ráhangoló beszélgetés után megtekintettünk egy szemléletes bemutatót a témáról. Interaktív módon jutottak a gyerekek ismeretekhez a témával kapcsolatban. Az előadás végén rajzpályázatot hirdettünk a gyerekeknek  látottakkal kapcsolatban. A folyamatosan érkező elkészült alkotásokból kiállítást rendeztünk, a legjobbak kiválasztása után,  ünnepélyes keretek között a kiemelkedő teljesítményt nyújtott tanulókat oklevéllel és jutalomkönyvvel értékeltük.


Roma mesemondó verseny

Iskolánkban először került meghirdetésre a roma mesemondó verseny.
A verseny időpontját 2013. december hetedikére tűztük ki.

Várakozásunkat felülmúlta a versenyen induló tanulók száma. Alsó tagozatosok gyermekek közül 23 tanult mesét, felsősök közül pedig 12. A legtöbb jelentkező a 4. osztályban volt, 12. A verseny előtti hétfőn osztályonkénti válogatón mérték össze a tanulók mesemondó tudásukat. A megmérettetés után a legjobb 18 csemete készülhetett a hetedikei erőpróbára.

Felkértük a szalántai és a környező falvak roma nemzetiségi önkormányzatait, támogassák versenyünket!
Örömmel vettük, hogy a Szalántai, a Szilvási és a Bostai  RN Önkormányzatok vezetői elfogadták meghívásunkat, ajándékokkal támogatták a verseny helyezettjeit.
A Szalántai RNÖ minden mesét tanuló versenyzőt egy szép plakettel ajándékozott meg, függetlenül eredményétől, valamint különdíjat ajánlott fel a helyezést el nem érő  szalántai versenyzőnek, egy szép serleget. A  Bostai és a Szilvási RNÖ különdíjként értékes könyveket, és tanszercsomagot ajándékozott gyermekeinknek.

December hetedikén reggel szinte izzott a levegő a versenyzők körében. Nem csodálkoztunk, hisz a műsorokban és a versenyeken gyakran szereplő diákjaink mellett olyanok is színpadra álltak, akik még életükben sosem szerepeltek. A 18 versenyzőből 10 roma származású gyermek volt, aminek örültünk.
Az iskola tornatermében összegyűlt az egész iskola apraja- nagyja, majd bevonult a zsűri is.
A zsűri tagjai Petrovics János  a Szalántai, Kőszegi Zoltánné a Bostai,és Jónás János  a Szilvási RNÖ Elnökei, Vedelek Mihály a Pécsi Tankerület tanügy igazgatási referense, iskolánk két magyar tanára Gyuriczáné Bazsika Enikő, és Mészáros Anikó voltak.

Az elsősök kezdték a versenyzést. Sztojka Dorina meglepte a közönséget, mivel anyanyelvén szólalt meg. Egy mondókát, és egy mesét adott elő lovári nyelven, népviseletbe öltözve. A másodikosok közül szintén lovári nyelven szól a közönséghez Petrovics Sztella.
A negyedikesek kitűntek szép hosszú meséikkel, előadásmódjukkal. Meglepetés volt két hatodikos fiú szereplése, akik ketten adtak elő egy mesét.

 A 17 mese meghallgatása után a zsűri elvonult tanácskozni, értékelni. Nehéz volt döntést hozni, de abban megegyezett a zsűritagok véleménye, hogy a legjobb teljesítményt Sztojka Dorina érte el. Fokozta teljesítménye értékét az anyanyelvén való előadása, megjelenése.

A további pontszámok alapján a második helyezett Krizsics Karina 4. osztályos leány lett. Aki a Csudatarisznya című hosszú mesét adta elő nagyon szépen.

A harmadik helyezett meglepetésre Kovács Gábor hatodikos fiú lett, aki életében először versenyzett, ennek ellenére színvonalas előadásmódba ismerhettük meg a Neki eggyel több jár című cigány mesét.

A különdíjasokat a felajánló RNÖ-k képviselői döntötték el. A szalántai különdíjas Jovanovics Ramona lett.
A Bostai könyveket Vas Zsanett, Petrovics Stella és Orsós Klaudia vehette át.
A szilvási tanszercsomagot Soproni Afrodité kapta.

A tantestület és a tanuló ifjúság vélemény szerint mesemondó versenyünk nagyon jól sikerült. Meglepetés és örvendetes tény volt az indulók száma, az előadások színvonala, valamint az, hogy a cigány tanulók kiemelkedő aktivitást mutattak. Külön köszönetünket kell kifejeznünk a támogató roma nemzetiségi önkormányzatoknak, akik hozzáállásukkal biztosították azt, hogy a versenyen indult, mind a 23 tanuló kapott ajándékot, valamint a 17 döntős gyermek közül 8 vihetett haza értékes, szép díjat.

Reméljük a roma mesemondó verseny hagyománnyá, válik iskolánkban!

A roma mesemondó verseny a Baksai Általános Iskolában:

A projekt intézményi célja: a tehetséggondozás, a beszédkészség, szóbeli kifejezőkészség, önfegyelem, kitartás fejlesztése, valamint a roma mesék világának megismertetése és megszerettetése a gyerekekkel.
A versenyen a gyerekek szabadon választott mesékkel indultak.
A megmérettetést osztályszintű válogatók előzték meg, így jutottak a döntőbe az intézmény legügyesebb mesemondói. 16 tanuló vett részt a döntőn. A versenyzőket három tagú zsűri értékelte és díjazta.



"Szeretet hete" - Karácsony

December 20-án az év utolsó tanítási napján az iskola tanulói, pedagógusai, hitoktatói és dolgozói együtt várták a Karácsonyt, lélekben készülve az év legszebb ünnepére.
Reggel az aulában feldíszített, kivilágított fenyőfa fogadta gyermekeinket, a kicsinyek nagy örömére.
8 órától minden osztály külön-külön osztályfőnökével karácsonyozott. A hosszas találgatások után végre kiderült, ki, kit húzott ki december elején, egymás megajándékozásához. Az ajándékok átadása után beszélgettek, énekeltek. Fél kilenckor az iskola apraja-nagyja összegyűlt a tornaterembe. Vendégeink is megérkeztek: az óvodások, az érdeklődő szülők.
Az ünnepély elején a horvátul tanuló diákjaink mutatták be a horvát karácsonyi szokásokat, verseket, énekeket.
Ezután a műsor további szereplői elkalauzoltak bennünket a világ számos pontjára, bemutatva, hogyan ünneplik ott a Karácsonyt. A műsor címe „Karácsony a világban” volt.
  A hosszú és érdekes utazás után hazaértünk, és a szereplők pásztorjátékban adták elő a karácsony éjjel történteket. Műsor látványosságát emelte, hogy az előadás alatt a kivetítőn a témához illő, szép képekben gyönyörködhettek a nézők. Ez az óvodásoknak és a kis alsósoknak tetszett a legjobban.

A hosszú műsor után 11 órától indult a karácsonyi projektnap. A gyermekek több helyszínen különböző karácsonnyal kapcsolatos műhelymunkában vehettek részt. Az alsósok 5 tevékenység közül válogathattak, akár mind az öt helyszínen kipróbálhatták ügyességüket, készíthették kis ajándékaikat.

Kun Gyuláné kolléganőnél kis üvegekből mécseseket készíthettek.

Tóth Ferencné elsős osztályfőnök termében karácsonyi díszeket „origamiztak”

Mató Tiborné segítségével fenyő díszdobozokat ragasztottak.

Szőllősiné Pál Ilona negyedikes osztályfőnök segítségével, ujjfestés technikával téli képeket, karácsonyi lapokat készíthettek a nebulók.

Mészáros Jánosné „harmadikos” tanító nénivel karácsonyi üdvözlőlapok készültek.

Felsős tanulóinkat is széles választék fogadta a projektnapon:

Kovácsné Petrovics Edit tanárnőnél narancsból készítettek díszeket, valamint különböző színű és alakú gyertyákat önthettek.

Kucseráné Szinyéri Judit kolléganő segítségével aromazsákokat állítottak össze a gyerekek.

Zelefai Emőke műhelyében szép karácsonyi koszorúkat, ajtódíszeket köthettek az arra vállalkozók. Bedicsné Ádám Éva és Dombainé Lívi tanárnők karácsonyfadíszeket mutattak különböző alapanyagokból az érdeklődőknek.

Mészáros Anikó és Takácsné H. Tímea tanárnők termében képeslapokat, ablakdíszeket vághattak ki és ragaszthattak a csemeték körvonalas technikával.

A kis műhelyekben a serény munka közben karácsonyi zene szólt, beszélgettek a közelgő ünnepekről.
Sok gyermek több helyszínt is meglátogatott, így több kis ajándéktárgyat készített. Örültek a lehetőségnek, sokan családtagjaiknak készítették a műveket ajándék gyanánt.
Délután fél kettőkor fejeztük be a projektnapunkat, de voltak, akik a délutáni napközis és tanulószobai foglalkozások alatt is „dolgoztak” ajándékaikon.
Az iskola diákjai karácsonyi hangulatban, kis ajándékaikkal tértek haza, várva a Karácsony estét.

     
     
     

"Szeretet hete" a Baksai Általános Iskolában

 

A karácsonyi készülődéshez az ajándékozás is hozzátartozik. Egyik lehetséges módja, ha egymás közötti cserével lehet hozzájutni az ajándékoknak szánt tárgyakhoz. Ehhez adott lehetőséget az egymás közti cserélgetés, melynek már kialakult hagyományai vannak iskolánkban.

 
  Az ünnepi hangulat megteremtéséhez egy elgondolkodtató, de egyben szórakoztató kosztümös film közös megtekintése is hozzájárult.
Nagyoknak: Koldus és királyfi
Kicsiknek:
 Rudolf, a rénszarvas
 
  A Büki Richárd és csapata által előadott, gyerekeknek szóló „Karácsonyi Jézuska-váró” nagyon izgalmas, új feldolgozással tette emlékezetessé az ismert történetet.   

Ajándékokat, díszeket készíthetünk magunk is. Örök emlék lehet egy-egy jól sikerült darab.

 

A felsősöknek szervezett „Népek karácsonya” vetélkedőre a tanárok hat helyszínen várták a csoportokat. A témával kapcsolatos ismeretek a különböző feladatok megoldásával bővültek: karácsonyi kvíz, amerikai szokások, osztrák és német szokások, karácsonyi TOTÓ és kukorica fűzési verseny, együtt sütés, dalolás és táncolás. 

 
 

Iskolánkban hagyomány, hogy december hónap minden hétfőjét gyertyagyújtással kezdjük. A projekt zárásaként először a negyedik gyertya meggyújtása, majd a verses, énekes megható ünnepi műsor következett. 

 
     

Óvodások látogatása az iskolában

2014. január 29-én és 30-án előre egyeztetett időpontban látogatást tettek az első osztályban a szalántai nagycsoportos óvodások.
Mindkét napon érdeklődő, kis csapat érkezett, lelkesedésüknél már csak az elsősök izgatottsága volt nagyobb. A kicsik, a nagyok pártfogását élvezve beültek a padokba. Egyszerűbb, könnyebb feladatokban a nagyobbak előzékenyen engedték szerepelni a kicsiket. Bátran kiálltak szerepelni a táblához, megtanulták, hogyan kell jelentkezni, verstanulásban is részt vettek.

Elsőseink büszkén mutatták meg, mi mindent tudnak már, milyen egy igazi iskolás.

A látogatás végén megtanultuk Weöres Sándor Kutyatár című versét, amit a számukra készített kutya bábbal el is játszottak.



„Út-irány” pályaválasztási program

A nyolcadik osztályos tanulók már évek óta készültek az előttük álló pályaválasztásra. Szakmákkal, iskolákkal, képzési formákkal, követelményekkel, elvárásokkal és lehetőségekkel ismerkedtek az utóbbi években. Az a közös véleményünk alakult ki, hogy a legnagyobb segítséget az jelentené, ha saját maguk megismerésében, erősségeik feltérképezésében kapnának támogatást.

2014. február 24-én Dr. Tóth József, a Nevelési Tanácsadó munkatársa látogatott iskolánkba. Rendhagyó osztályfőnöki órák keretében önismereti játékokat, teszteket felhasználva ráébresztette a diákokat saját erősségeikre és gyengeségeikre. Beszélgettünk az érzelmi intelligencia (EQ) előretörő szerepéről a munkaerő kiválasztásában. Tanulóink képet kaptak az egyes képességek fejlesztési lehetőségeiről is.


Üzemlátogatás

Pécsi Hőerőmű látogatása

Amikor odaértünk, mindenki nagyon izgult, milyen lesz az erőmű. A bejáratnál egy kedves hölgy fogadott minket, s felvilágosított a szabályokról. Kaptunk munkavédelmi fejvédőt is.
Először az aprítót néztük meg. Nagyon érdekes volt számunkra. A gyár további látogatása során még érdekesebb dolgokat ismerhettünk meg.
A szalmabálák tároló csarnokában éppen kirakodtak két pótkocsis kamiont, így láthattuk az emelődarut működés közben. Utána megnéztük, hogyan tüzelik el a szalmabálákat.
A fa-aprítékos kazánt is láttuk működés közben, félelmetes volt, de érdekes.

Aztán átmentünk a vezérlőterembe, és ott mutatták meg, milyen számítógép-vezérelt műszerekkel ellenőrzik a működő berendezéseket, figyelik a hibajelzéseket.
A kazánok magassága akkora, mint egy 4 emeletes panelház, sőt valamelyik kazánt le is kellett ásni, hogy elférjen.

Azt is megtudtuk, hogy nem csak fával fűtenek, hanem kukoricaszárral, napraforgóhéjjal és szalmával is. Azt is elmondták, hogy régen szénnel fűtöttek, mivel sok volt környékünkön a szénbánya. De mára ez a fűtési mód feledésbe merült, mert a bányák bezártak. Elmondhatjuk, hogy ma már a pécsi Hőerőműben csak környezetkímélő fűtési módokat alkalmaznak.

Üzemlátogatásunk során jártunk abban a csarnokban is, ahol a nagy generátorok a hőt alakítják árammá.

Sok hasznos és érdekes információt adott számunkra ez a nap.

Loch Alexandra, Kis Pál Barbara, Isgum Kitti




Szülők Akadémiája

A második félévben 3 alkalommal szerveztük meg a szülők számára „Gondolkodjunk közösen!” címmel a Szülők Akadémiáját. Előadóként a nagy tapasztalattal rendelkező pszichológust, Dr. Tóth Józsefet, a Nevelési Tanácsadó munkatársát kértük fel. A foglalkozásokon pedagógusaink is részt vettek.

Az első foglalkozás témája: Nevelés a családban. Célok, elvek, értékrendek, módszerek.

Az előadás ismerkedéssel, az elvárások megfogalmazásával indult. A hangulat hamar oldottá vált, az előadó és a hallgatóság szívesen működött együtt. A szülők és a pedagógusok egyaránt érdeklődve hallgatták az X, Y és a Z generáció jellemzőit, az előforduló problémákat, megoldási lehetőségeket.

 A második foglalkozás témája:: Konfliktusok a családban (okok, jelek, megoldási stratégiák).

A szülők (nagyszülők) már konkrét kérdésekkel, felvetésekkel várták a találkozást. Az előadó új kommunikációs stratégiák bevezetését javasolta, melyeket életszerű gyakorlatokkal sajátíthattak el a résztvevők.

Kérdésként merült fel még a helyes étkezési szokások és a megfelelő napirend kialakításának szükségessége és módszere.

 A harmadik foglalkozás témája: Motiváció, értékelés, számonkérés, dicséret, büntetés.

Minden tevékenység sikerességének kulcsa a motiváció. Ennek kialakítása a különböző életkorokban és családokban igen eltérő lehet. Ötletbörze segítségével gyűjtöttek módszereket a résztvevők a dicséretek és büntetési módok alkalmazására. Sok értékes tapasztalatot osztottak meg egymással, melyet az előadó szakértelme formált működő módszerekké.



Nyílt nap leendő elsőseinknek és szüleiknek

2014. március 5-én tartottuk meg iskolánkban a leendő elsősök nyílt napját, melyre meghívót küldtünk az érintett óvodásoknak és szüleiknek.

Nagy örömünkre szép számmal látogattak el hozzánk a leendő kisiskolások. A kapuból a jelenlegi első osztályosok kézen fogva vezették fel kis társaikat a könyvtárba, ahol a köszöntést követően az alsós színjátszó csoport két vidám színdarabot mutatott be. Az elsősök dalos-verses műsorral kedveskedtek.

Az iskola bemutatását követően nagy izgalommal jártuk végig az épületet, megmutattuk a tantermeket, tornatermet, melyet azonnal birtokba is vettek az apróságok.

A második tanóra ideje alatt a szülők az első osztályban bemutató órát láthattak, ahol a tanulók olvasástudásukat bizonyították. Betekintést nyertek a tanítási óra vezetésébe, a tanulók órai munkájába. Ízelítőt kaptak az óra hangulatos, játékos tevékenységeiről.

A leendő elsősök a tanító nénivel játékos foglalkozás keretében ismerkedtek, mondókát tanultak.

A program befejezéseként a szülők-nevelők megbeszélhették a tapasztalataikat, választ kaptak kérdéseikre.




Látogatás a Pécsi Nemzeti Színházban

A színházban A dzsungel könyve című musicalt néztük meg. Dés László zeneszerző, Geszti Péter dalszövegíró és Békés Pál szövegíró közös munkájából 15 éve született musicalt régóta nagy sikerrel játsszák. A farkasok közt nevelkedett Maugli, az emberek ketrecéből szabadult Bagira, a törvényt bölcsen oktató Balu, a titokzatos Ká, a bosszúra szomjas Sir Kán története a születésről és a haláláról, a befogadásról és a kitaszításról, a csapatról és a magányról, a gyerekkor és a kamaszkor varázslatos időszakáról szól. Reméljük, hogy azok a gyerekek, akik az előadást megnézték, hazamenvén leveszik a polcról Rudyard Kipling varázslatos művét, és elolvassák a regényt.





  Előző oldal >>> Főoldal >>>